Så hanterar du en avliden persons sociala medier

När livet tar slut – vad händer då med det digitala? Här får du veta hur du som anhörig kan hantera sociala medier och digitala konton efter ett dödsfall.

1

Respektera den avlidnes önskemål – om de finns

Det första steget är att ta reda på om personen har uttryckt några önskemål om vad som ska hända med deras digitala konton efter döden. Det kan finnas instruktioner i ett testamente, en digital efterlevnadsplan eller informellt hos någon nära.

Vissa plattformar, som Facebook, erbjuder också användare att i förväg välja om deras konto ska raderas eller bli ett minneskonto.

2

Samla information om konton och enheter

För att kunna hantera konton kan du behöva tillgång till:

  • Användarnamn eller mejladresser
  • Eventuella lösenord eller lösenordshanterare
  • Tillgång till den avlidnes mobil eller dator
  • Dödscertifikat (krävs av vissa plattformar)

Har du inte denna information kan du ändå kontakta plattformarna – men processen kan ta längre tid.

3

Så fungerar det på olika plattformar

Facebook
Facebook
Minneskonto eller borttagning
Begär minneskonto
Instagram
Instagram
Minneskonto eller borttagning
Begär minneskonto
LinkedIn
LinkedIn
Rapportera och ta bort
Anmäl avliden
Twitter/X
Twitter (X)
Borttagning via ansökan
Begär borttagning
4

Att spara, stänga eller minnesmärka?

Det finns inget rätt eller fel – varje familj är unik. Fundera på:

  • Vill ni ha kvar en plats att minnas personen på?
  • Finns det innehåll (foton, meddelanden) ni vill spara?
  • Finns det risk för intrång eller missbruk om kontot lämnas aktivt?
Tips: Spara värdefullt innehåll innan du begär att ett konto tas bort.
5

Var varsam – och ta hjälp om det känns svårt

Att hantera en närståendes sociala medier kan väcka känslor och osäkerhet. Det är helt normalt att känna motstånd inför att logga in eller ta beslut. I sådana fall kan du ta hjälp.

Tjänster som Arvly erbjuder trygg hantering av digitala tillgångar, inklusive sociala medier – med respekt för både teknik och känslor.

Sammanfattning – checklista

  • ✅ Ta reda på eventuella önskemål
  • ✅ Samla kontoinformation om möjligt
  • ✅ Kontakta plattformarna (se länkar ovan)
  • ✅ Spara innehåll innan borttagning
  • ✅ Ta hjälp om det känns övermäktigt